På denne siden finner beboere spørsmål og svar tilknyttet elbil prosjektet, samt infrastruktur, bakplate og lader. Dette skrivet vil også bli lagt i postkassen til beboere.

Hvem installerer infrastrukturen og laderen?

Sønnico har fått oppdraget og er også de som kommer til å utføre service.

Hvem skal drifte og fakturere?

Smartly blir vår helhetsleverandør på fakturering og drift.

Hvordan settes ladeanlegget opp?

Det legges opp via hovedsikringen til borettslaget og hvor det legges egne kurser for laderne. Se bilde under.

Ladeopplegg

Hva er bakeplate og inkluderer prisen for bakplate montering av ledninger helt til ladestasjonen for senere bruk?

En bakplate er en plate som ligger på veggen og hvor alle kablene (infrastrukturen) blir koblet til. På den måten er det en enkel jobb å ettermontere laderen senere eller bytte den dersom den blir ødelagt. Prisen som er oppgitt inkluderer montering av ledninger.

Om jeg bestiller bakplate nå, kan ladestasjonen bare klikkes/skrus på om jeg kjøper den senere, eller trengs det elektriker for å feste denne?

Den må monteres av elektriker og programmeres riktig for å kunne fungere og for at garantien skal gjelde.

Hva er garantitiden på bakplate og lader?

5 års garanti på alt utstyr og arbeid.

Når er fristen for å bestille bakplate eller lader?

Den er utvidet til 14 september.

Hvilken ladestasjon/modell/merke er valgt og hvordan tilkoblinger har denne?

Det er valgt teknologi fra Zaptec og ladermodellen er Zap Charger Pro. Dette er en type 2 lader og vil da passe alle nyere elbiler. Under er bilde av en type 2 kabel.

type2 kabel

Om jeg monterer bakplate/ladestasjon nå, men ikke bruker den (har ikke elbil enda). Vil jeg da måtte betale noe fremover allerede nå?

For at laderen skal kunne fungere må man tegne abonnement for å koble seg opp, dette gjøres via Smartly som blir vår helhetsleverandør på fakturering og drift. Oppstartsavgift og abonnementsavgift starter når man skal koble seg opp (se lenger ned). Dvs at man kan bestille og installere lader uten å måtte betale disse avgiftene, men da får man ikke brukt laderen.

Er det mulig med delbetaling hvis man bestiller bakplate og lader?

Dette tilbys ikke vanligvis ikke, men Sønnico kan gjøre unntak i spesialtilfeller. Kontakt gjerne styret hvis det er behov så kan vi ha dialog med Sønnico på dette.

Hvor mange kW kan den lade og har ladestasjonen mulighet for hurtiglading om strømnettet er lite belastet?

Hver ZapCharger Pro ladestasjon i installasjonen kan levere fra 1,4kW opp til 22 kW. Den optimale innstillingen til hver ladestasjon bestemmes av ZapCloud-algoritmen basert på den totale belastningen på systemet. Dette gjør at de første bilene lades veldig fort opp og skulle det være et tidspunkt hvor alle bilene lader samtidig vil maxeffekten reduseres slik at alle får like mye ladestrøm.

Hvis jeg ønsker en annen ladeboks enn Zaptec, feks chago, er det mulig å legge til dette?

Det er ikke mulig å blande inn andre typer ladere i systemet. Alle Zaptec laderne kommuniserer opp til et toppsystem (ZaptecCloud). Det er dette som muliggjør last og fasefordeling i anlegget.

Hva er kravene ift drift og vedlikehold?

Det er krav til regelmessig visuell kontroll av anlegget (vil bli gjort av vaktmester). Det er også krav til årlig kontroll av ladeanlegget (må gjøres av registrert elektrofirma – via borettslaget). Drift av anlegget, samt fakturering, har vi valgt å sette ut til Smartly.

Hvor mye koster bakplate og laderen etter 14 september?

Ca 25 000 kr inkl mva (denne prisen vil prisindekseres) – denne prisen er inkludert arbeid, montering og programmering.

Hvor mye koster kun lader etter 14 september?

18 000 kr inkl mva (denne prisen vil prisindekseres) – denne prisen er inkludert arbeid, montering og programmering.

Hvor mye betaler jeg for forbruket?

Smartly, som skal få ansvaret for fakturering og drift, har følgende priser:

400 kr oppstartsavgift (engangssum)

100 kr i måneden (abonnementavgift)

I tillegg kommer prisen på selve forbruket ca 2,50kr per kwh (dette vil variere etter strømpris og effektpris)

Hvordan betaler jeg dette og hvordan faktureres jeg?

Hver bruker laster ned en Smartly-app hvor bruker oppretter en konto og legger inn et betalingskort. Smartly belaster da forbruket med det kortet som er lagt inn, samt abonnement avgift. Mer informasjon om dette kommer senere.

Hva hvis noe er feil på ladeanlegget?

Smartly får tilgang til Zapcharger portalen og kan feilsøke på anlegget, samt se forbruket til hver lader. De har 24/7/365 kundesupport og ved behov for utrykning må styret kontakte det firmaet som borettslaget har tegnet serviceavtale med. Mer info om dette kommer senere. Merk at dersom de rykker ut og det er snakk om en brukerfeil så vil de ta betalt for det og sende faktura til brukeren.

Hvordan bestiller jeg bakplate og/eller lader?

Du kan enten kontakte styret på styret@haugerudhagan.no så får du et skjema som skal fylles ut og returneres. Eller så kan du laste ned skjemaet her i Word format eller her i PDF NB! Husk at det må sendes til styret@haugerudhagan.no innen 14 september.

Kan jeg få mer informasjon om dette?

Les gjennom disse vedleggene Zaptec.pdf og Smartly.pdf.